„Sztuka dobro czynna”, czyli obraz namalowany emocjami w licytacji na rzecz WOŚP

Każdego roku, w okresie Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, w sieci pojawiają się
tysiące opinii na temat tej inicjatywy. Internet zalewa wówczas nie tylko fala pozytywnych
słów, ale również hejtu. Pomysłodawcy akcji „Sztuka Dobro Czynna” postanowili wykorzystać te komentarze, aby niezależnie od intencji ich autorów wesprzeć działania fundacji. Specjalnie zaprojektowana maszyna przetworzyła internetowe opinie na temat
WOŚP i namalowała dzieło sztuki, które teraz można wylicytować. Całkowity zysk ze sprzedaży obrazu zostanie przekazany na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Firmy zaangażowane w projekt „Sztuka Dobro Czynna” chciały udowodnić, że wszystkie treści
publikowane w Internecie, niezależnie od ich wydźwięku, można zamienić w coś dobrego.
W tym celu zaprojektowaliśmy robota, który przy pomocy algorytmu interpretującego wpisy
dotyczące WOŚP stworzył ten wyjątkowy obraz – mówi Mojca Tirš, dyrektor kreatwyna agencji
Cheil Poland, pomysłodawcy akcji.

Efekt końcowy projektu – obraz o wymiarach 200 x 200 cm – został podzielony na dwie części.
Jedna połowa obrazu została wystawiona na sprzedaż na oficjalnej aukcji Allegro Charytatywni. Druga część obrazu zostanie przeznaczona na akcję crowdfundingową.

Do współpracy przy tworzeniu obrazu zaproszono beneficjentów WOŚP oraz osoby na co dzień pracujące ze sprzętem ofiarowanym przez fundację, które wprawiły maszynę w ruch, czytając do mikrofonu internetowe komentarze. Wśród nich znalazła się między innymi mama Nikoli urodzonej z wadą serduszka, Ola i Krzysiek, którzy urodzili się jako wcześniaki, a dziś prowadzą aktywne i szczęśliwe życie, a także rehabilitantka Martyna. Robot dobierał kolor farby w zależności od przeczytanych słów, a jego ruch odzwierciedlał emocje, jakie te słowa w nich wywoływały. Migawkę z realizacji projektu można obejrzeć na YouTube.

Na  działanie robota wpływ miały trzy warstwy. Tekstowa, analizująca konstrukcję komentarza, czyli np. liczbę wyrazów i znaków. Warstwa znaczeniowa, która odpowiadała za analizę znaczenia słów, częstotliwość i lokalizację występowania wyrazów kluczowych. Trzecim składnikiem była warstwa emocjonalna – tworzona na podstawie dźwięku z odczytu wpisu przez beneficjentów WOŚP.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Portal używa plików cookies, korzystanie z portalu oznacza ich akceptację, więcej informacji na stronie "Polityka Cookies"

Korzystanie z portalu oznacza automatyczną akceptację postanowień zawartych w "Regulaminie Serwisu" i "Polityce Prywatności"

Adres redakcji: ul. Obrazkowa 2, 03-188 Warszawa | tel. redakcyjny: +48 512 936 995 | e-mail: blog@obcasy.pl

Przeczytaj inne:
Czego szukać w sklepach z zabawkami?

Mniej znaczy więcej Pewnie niejeden raz rodzice zauważali, że ich pociecha, mając w swoim pokoju wiele pięknych zabawek, woli przez...

Zamknij