Cena jako wyznacznik
Rozwiązanie w postaci opon używanych ma wielu zwolenników. Nie brakuje również i takich osób, które nie przywiązują zbyt wielkiej wagi do tego, na jakim ogumieniu jeżdżą. Należy jednak pamiętać o tym, że istnieje mnóstwo powodów, dla których zakup opon używanych po prostu się nie kalkuluje. Ich cena nie powinna być w żadnym wypadku podstawowym czynnikiem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Liczy się nade wszystko stan techniczny opon.
Uszkodzenia opony
Przeciętny użytkownik nie jest w stanie stwierdzić, w jakim rzeczywiście stanie jest zakupiona przez niego opona używana. Nie da się oszacować tego „na oko”. Zupełnie inaczej prezentuje się opona leżąca na półce, a inaczej po założeniu jej na obręcz i napompowaniu. Dopiero wówczas można zauważyć pewne uszkodzenia, ale i tak nie wszystkie. O istnieniu niektórych z nich można się przekonać dopiero podczas eksploatacji auta. Jeśli pojawiają się drgania kierownicy bądź uczucie, że samochód jest ściągany na bok, to niechybny znak, że z oponami coś jest nie tak. A pewnych wad nie da się naprawić, np. wybrzuszeń czy defektów na ściankach.
Stan bieżnika i inne aspekty
Należy ponadto mieć na względzie to, że opony używane są w znacznie większym stopniu niż nowe, narażone na wszelakie usterki eksploatacyjne, co może pociągnąć za sobą poważne w skutkach konsekwencje, takie jak pęknięcie czy rozerwanie opony w trakcie jazdy. Niejednokrotnie też stan bieżnika opon używanych pozostawia bardzo wiele do życzenia. Obwiązujące w Polsce przepisy dopuszczają możliwość jeżdżenia na oponach, których wysokość bieżnika nie wynosi mniej niż 1,6 mm, aczkolwiek taka właśnie wysokość nie jest wcale korzystna z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu. W praktyce powinna ona wynosić co najmniej 5 mm.
Kupując używane opony, kierowca nie ma żadnej pewności, że nie pochodzą one z powypadkowego auta – sprzedający przecież takiej informacji nie udzieli. Nie wiadomo także, w jakich warunkach były one przechowywane. Należy również dodać, iż wiek ogumienia odgrywa niebagatelną rolę – opony mające więcej niż 5 lat nie nadają się do użytku.
Reasumując, nowe opony dają nam zdecydowanie większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a z czasem może okazać się również, że był to dużo tańszy zakup, niż sądziliśmy, bo wytrzymają znacznie dłużej niż ich używane odpowiedniki. Innym argumentem na rzecz nowych opon może też być to, że mamy znacznie szerszy ich wybór na rynku, co zresztą widać na przykładzie serwisów internetowych, takich jak Oponeo.pl.
Leave a comment